Home | RSS | Email | Tumblr | Twitter | Facebook | Friendfeed | Twitxr

Friday, December 26, 2003


گروه رقص فرزانه كابلي درتالار رودكي
فرزانه كابلی و گروه " حركت "، بزودی رقص های محلی بلوچستان، گيلان، كهكيلويه و بويرحمدی، كردستان و خراسان را در تالار رودكی به روی صحنه می آورد.
اين اجرا با همكاری گروه بنياد رودكی موقعيت نمايش پيدا كرده است و تنها بانوان می توانند از آن ديدن كنند!
طراحی و كارگردانی حركات موزون با ابتكار و اجرای شخص فرزانه كابلی صورت می گيرد.
هادی مرزبان همسر فرزانه كابلی سرپرست گروه نمايشی "حركت" است. مرزبان خود نيز كارگردان تاتر است و با نمايش "خاطرات هنرپيشه نقش دوم" نامش در محافل هنری ايران بر سر زبان ها افتاد.
فرزانه كابلی پيش از انقلاب از بالرين های موفق ايران بود، كه پس از انقلاب در تلويزيون ايران مشغول كار شد. حضوراو در نقش بلقيس وی را نيز به جمع هنرمندان تاتر ايران اضافه كرد. او در گروه "حركت" علاوه بر بازی، طراحی و آموزش حركات موزون را به عهده دارد. بسياری از دختران ايرانی كه در دو دهه گذشته آموزش فنی رقص ديده اند به نوعی از شاگردان فرزانه كابلی به حساب می آيند و اين درحالی است كه در همين دو دهه آموزش "رقص" يكی از پرطرفداران ترين كلاس ها در ايران بوده است و گروه های رقص كلاسيك و فولكلوريك درايران هرگز تا اين اندازه همگانی و فنی نشده بود كه اكنون شده است.
فرزانه كابلی بعد ازانقلاب درسريال كودكان و نوجوانان ظاهر شد و در دوران جنگ يكی از موفق ترين سريال های كودكان را بنام "علی كوچولو" به صحنه آورد كه بسياری از جوانان امروز ايران كه درسالهای جنگ دوران كودكی خود را طی می كردند آن را همچنان بخاطر دارند. چنان بخاطر دارند كه معروف ترين ترانه آن را با اشعار مختلف، از جمله با شعری طنزگونه عليه "علی لاريجانی" سرپرست سيمای جمهوری اسلامی همچنان می خوانند:

علی كوچولو
اين مرد كوچك رفته جام جم
جام جم ديش داره ماهواره داره

او پس از آنكه از تلويزيون فاصله گرفت، كار تدريس رقص را آغاز كرده و اجرای خصوصی رقص را ادامه داد. حضور او در صحنه هنری ايران برای مدت ها، به اين دليل كه در يك مجلس ميهمانی با حضور مردان رقصيده بود ناممكن شد. از اين ميهمانی فيلم و عكسی را به "از همه بدتران" رسانده بودند!!
آن سريال تلويزيونی موفق، سرگذشت روزانه كنجكاوی پسر كوچكی بنام علی بود كه تنها با مادرش زندگی می كرد و هر بار يك ماجرای كودكانه برايش پيش می آمد كه مادرش برای او آن را حل می كرد. پدر او درجبهه های جنگ بود:

باباش رفته به جبهه
خدا بهمراهش
خانه شان در داره
در خانه كلون داره
حياطش باغچه داره

علی كوچولوی آن سريال پس از پايان جنگ و كوچ فرزانه كابلی از سيمای جمهوری اسلامی، وقتی نوجوان شد مصاحبه ای با يكی از نشريات چاپ تهران داشت كه در آن با زبانی ساده و بی آلايش خاطرات بازيگری اش را در سريال "علی كوچولو" شرح داد.
اين سريال آنقدر جاذبه داشت كه حتی زمانی كه فرزانه كابلی ممنوع الرقص و ممنوع الفعاليت هنری شده بود، به خواست مكرر بينندگان تلويزيون، اين سريال عليرغم پايان جنگ و تغيير فضای سياسی ايران بصورت تكراری پخش شد.
دراين سريال عكسها و تصاوير سياه وسفيد بود و درتمامی آنها فرزانه كابلی چادری برسر داشت كه يك روسری سفيد در زير آن خودنمائی می كرد. گوينده برنامه كودكان با چنان مهارتی درباره فصل های اين سريال كودكانه صحبت می كرد كه بزرگان خانه نيز اغلب می نشستند و اين برنامه را می ديدند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home